Att hyra en lägenhet

Välkommen som hyresgäst hos Vindelnbostäder! Här finns svar på vanliga frågor.

Du ska:

  • ha fyllt 18 år
  • inte ha någon hyresskuld eller andra stora betalningsanmärkningar eller dylikt
  • kunna betala hyran i tid med din inkomst (lön, pension, a-kassa, studiebidrag, barnbidrag och bostadsbidrag)

Kundbedömning
Vi gör en kreditupplysning och efter den bedömer vi din betalningsförmåga för att kunna teckna hyresavtal.

Vi gör också en kontroll för att se om du har tidigare störningsanmärkningar eller dylikt.

För att ha möjlighet att hyra en lägenhet av oss behöver du först ställa dig i vår bostadskö. 
Håll därefter utkik på vår hemsida under fliken “Lediga boenden”. Där publicerar vi lägenheter som är eller kommer att bli lediga och du kan anmäla intresse på det du är intresserad av.

Bostadskö

Här ställer du dig i vår bostadskö.

Datum för inlämnad ansökan anger plats i kö. Varje år behöver du som bostadssökande bekräfta att du vill behålla din plats i kön. Du får frågan i ett utskick från Vindelnbostäder.

 

Du måste anmäla fel och skador i lägenheten

Vissa saker ansvarar du själv för, exempelvis att byta glödlampor, lysrör och glimtändare, byta säkringar, göra rent golvbrunnen i badrummet till exempel.


Tjänster som normalt ingår i hyran är exempelvis:

  • Reparation av spis, kylskåp eller frys
  • Rensning av stopp i avloppet, om ej orsakat av hyresgästen
  • Tätning av fönster och dörrar
  • Reparation av övrig inredning och utrustning som tillhör lägenheten, dock ej efter skadegörelse

Du är skyldig att snarast kontakta Vindelnbostäder AB om det inträffar ett fel eller en skada i lägenheten. Vid utebliven felanmälan kan du bli skadeståndsskyldig. Om det visar sig att felet orsakats av onormalt slitage eller skadegörelse, kan du själv få stå för reparationskostnaden.

Vid fara för liv eller egendom förbehåller sig Vindelnbostäder AB eller dess företrädare att använda huvudnyckel till lägenheten utan föregående avisering. Vid övriga tillfällen när tillträde till lägenheten behövs för att utföra service, reparationsarbeten eller dylikt används huvudnyckel 48 timmar efter avisering.

Fettfläckar

Tänk på att fettfläckar lätt uppstår på vägg vid sängar och soffor, därför bör de placeras en bit ifrån vägg för att du som hyresgäst inte ska debiteras för onormalt slitage.

Felanmälan

Felanmälan gör du till 0933-140 35 under ordinarie arbetstid vardagar 07.00 – 16.00 eller till e-postadress vibo@vindeln.se

Felanmälningar på övrig tid gör du till samma telefonnummer men felet ska då vara av sådan karaktär att avhjälpande inte kan vänta till efterföljande vardag. Kostnaden för en felaktig anmälan under icke ordinarie arbetstid betalar hyresgästen.

Du måste betala hyran i tid. Hyran ska betalas i förskott och förfaller den sista varje månad. Sju dagar efter förfallodag skickas ej betalda hyror till Svea inkasso för kravhantering utan föregående påminnelse. Vid utebliven betalning av hyra förlorar du ditt hyreskontrakt.

 

Vi ser gärna betalning via autogiro, kontakta oss för information.

Du måste alltid säga upp ditt hyreskontrakt skriftligt. Uppsägningstiden är tre kalendermånader vilket innebär att om en lägenhet till exempel sägs upp den 7 april blir uppsägningsmånaderna maj, juni och juli.

Ta alltid kontakt med Vindelnbostäder AB innan du börjar.

 

Du kan på egen bekostnad till exempel måla eller tapetsera i din lägenhet. Väljer du som hyresgäst att göra ändringar som höjer standarden på lägenheten får du ingen ersättning för det när du flyttar.

Du kan bli skyldig att ersätta kostnaden för att återställa bostaden om arbetet inte har utförts fackmannamässigt eller om förändringen är för extrem. Som hyresgäst måste du vara varsam med att göra hål i väggarna eftersom det kan leda till att rummet behöver målas om vilket du som utflyttande hyresgäst får betala.

 

Du får inte göra hål i golv eller vägg i badrummet!

Tvättstugan

Tvättstugan är ett gemensamt utrymme som skall hållas rent och snyggt. Finns tvättstugan i ordinarie byggnad så gäller tvättider mellan 06.00 och 22.00 om inget annat är överenskommet för just din fastighet.

  • Följ de skötselanvisningar som gäller för tvättmaskiner, torktumlare och annan utrustning.
  • Använd alltid tvättpåse om du tvättar en bh med bygel.
  • Respektera de tider som är bokade av andra hyresgäster.
  • Torka av golv, maskiner och bänkar när du är klar.
  • Felanmäl om något inte fungerar.

Parkering, carport eller garage

Som hyresgäst ska du inte använda besöksparkeringen för egna fordon. Teckna avtal för parkeringsplats, carport eller garage hos Vindelnbostäder AB.

Cykelförråd, barnvagnsrum, trapphus och förråd

Cyklar, barnvagnar, rullatorer eller dylikt får du inte ställa i trapphuset eftersom de blockerar vid utrymning, sjuktransporter och städning. Det förråd som hör till din lägenhet finns där för att tillgodose ditt behov av lagringsutrymmen. Som hyresgäst får du inte använda andra ytor än de som anvisats.

Om du har husdjur har du alltid ansvaret för att djuren inte är till obehag för dina grannar eller medför onormalt slitage på din lägenhet eller på fastigheten.

 

Rökförbud råder i ALLA gemensamma utrymmen (trapphus, hissar, tvättstuga, vind, källare, cykelrum och så vidare).

 

Rökning i lägenhet rekommenderas EJ eftersom det kan medföra att du som utflyttande hyresgäst blir debiterad för de extrakostnader som tillkommer för att sanera efter rökskadorna.

Du har rätt till lugn och ro i ditt hem. Blir du störd, ta i första hand kontakt med din störande granne. Om grannen ändå inte upphör att störa dig, kontakta Vindelnbostäder AB vardagar mellan 08.00 och 16.00. Övrig tid kontaktar du Polisen om störningen är av sådan karaktär.

 

Naturligtvis ska du och din familj kunna röra er normalt i lägenheten utan att vara rädda för att betraktas som störande. Du har som hyresgäst även ansvaret för dina gäster – både i lägenheten, trapphus och ute på gården. Mellan klockan 22.00 och 07.00 ska extra hänsyn tas.

 

Balkong och uteplats

Det är alltid trevligt med en balkong eller uteplats, men tänk på att du måste ta hänsyn till dina grannar även där.

Hyresgäst

Vi har erbjudit bostäder sedan 1994. Våran ambition och vision är att det ska vara enkelt och trivsamt att hyra bostad hos oss. Vi arbetar hårt med våra kundrelationer och har under åren utvecklat våra fastigheter för att erbjuda ett trivsamt och modernt boende.

Som hyresgäst hos oss är vårat mål att ni ska trivas. Ni ska även känna att ni har vitvaror och utrymmen som fungerar. Vi har flera olika lösningar i våra olika fastigheter där vi både erbjuder delade tvättrum men även lägenheter med egna tvättmaskiner.

Renoverat kök Öbacka

Vi tar hand om mer än bara insidan av våra fastigheter. För att erbjuda ett atraktift boende tar vi givetvis även hand om fasaden på våra fastigheter men även de områdena runtomkring. Vi försöker erbjuda våra hyresgäster en plats där man kan umgås utomhus med familj och vänner.